Webinar og digital kontakt hjælper Koldings beskæftigelse efter et Corona-hårdt år

Ledigheden rundt om i landet er steget efter nedlukningerne, men webinarer og digitale møder har været en del af Kolding Kommunes strategi for at få ledige i arbejde igen

Anders Jønsson

Kommuner rundt om i Danmark blev ramt, da landet lukkede ned i marts 2020. Fyringsrunder blev uundgåelige, og med det steg ledigheden voldsomt på kort tid. I Kolding kommune har flere tiltag sikret, at kommunen sætter folk i arbejde igen.

Fokus ligger især på at opgradere folks uddannelser, og det sker blandt andet igennem nye digitale initiativer.

Indsats på individet har hjulpet

Jobkonsulenter kan ikke længere mødes fysisk med de ledige grundet nedlukning, men når ledigheden kun stiger, er man nødt til at gøre noget ved det. De fysiske møder er derfor erstattet med den digitale verden – og det har været vigtigt at beholde den kontakt, siger Bethina Danielsen, job- og integrationschef i Kolding Kommune.

Hun fortæller, at de har haft positive resultater, da folk kan være i direkte kontakt med deres jobkonsulent. Nogle helt basale evner i jobsøgning mangler, når man har været i arbejde længe og lige pludselig er ledig, og derfor hjælper det at have nogen at sparre med, når man skriver CV eller forbereder sig på en jobsamtale.

”Mange af dem der er blevet ledige i den her periode, er folk der har været på arbejdsmarkedet længe, og pludselig at søge et nyt job kan godt være en udfordring.”

Webinarer bliver modtaget positivt

Udover konsulenterne har webinarer været en vinder for Kolding. Kunsten at sælge sig selv har primært været i centrum. Virksomhedskonsulent Steen Petersen fortæller:

”Vi havde en udfordring, da folk blev hjemsendt og skulle arbejde hjemmefra. Derfor prøvede vi at gå en anden vej, så vi holdt webinarer om jobsøgning, sådan bredt.”

De handler primært om hvordan man præsenterer sig selv godt – ting som hvordan man laver et lækkert CV, hvordan man bruger LinkedIn og gode jobsøgningsstrategier. Udover det fortæller Bethina Danielsen, at de har hjulpet folk med at skifte karriere.

”Hvis du kommer fra en branche, hvor der ikke længere er meget arbejde at få, hvad har du så af muligheder inden for en anden branche? Det har vores webinarer for eksempel hjulpet med.”

Belægget for at det virker kommer fra selve webinarerne. Der bliver efterladt positiv kritik, og deltagerne søger videre hjælp.

”Vi har også nogle der kontakter os efterfølgende, fordi vi på webinarerne forklarer, at hvis man har brug for at snakke individuelt, så må man gerne vende tilbage,” fortæller Bethina.

Fremtiden er usikker

Det er svært at sige, i hvilken grad disse initiativer kan fortsætte. Loven er nemlig blevet ændret, for at de ledige kan mødes digitalt med deres konsulenter. Bethina håber, at de fortsat får lov til det og ønsker at kombinere både den traditionelle og den digitale metode.

”Vi vil gerne fortsætte med dem, der ønsker det digitalt, og gøre det fysisk ved dem, der har brug for det, men det er jo ikke sikkert, at det er fremtiden.”

Steen er i hvert fald positiv omkring webinarernes plads i systemet.

”Jeg tror, at det vil fortsætte, og at det vil blive en kombination fremadrettet. Der hvor det giver mening online, vil vi gøre det, og der hvor det kræver at se hinanden i øjnene vil det være fysisk.”